Lean

Våre Lean kurs gir deg kunnskap om hvordan du kan høste de mange fordelene av å arbeide med Lean i egen bedrift. Våre kursledere har lang praktisk erfaring fra Lean i ulike bedrifter og bransjer. 

Filter
Undervisningsform
Nivå
Sted
Kurs (7 results)
  • Virtuelt klasserom
  • 1 dag
Avviksbehandling og rotårsaksanalyse

I dette kurset får du innsikt i hvordan du kan oppnå bedre resultater for kunder, eiere og medarbeidere ved å utvikle effektiv og lærerik avviksbehandling og rotårsakanalyse.

Les mer
  • Sertifisering
  • Bedriftsinternt
Lean Grønt belte

Lean Grønt belte fra Kiwa er det rette valget for deg som skal lede forbedringsarbeid i egen enhet. Dette er et fordypningskurs i Lean og bygger på Lean Gult Belte.

Les mer
  • Sertifisering
  • Bedriftsinternt
Lean Sort belte

Etter dette kurset vil du være en sentral ressurs innen Lean, enten som leder eller du har et ansvar som Lean manager. Du skal være i stand til å utarbeide en god plan, lede arbeidet og sikre en god implementering av Lean i bedriften din.

Les mer
  • Sertifisering
  • Populært
  • Bedriftsinternt
  • Bedriftsinternt
Lean - Bedriftinterne kurs

Forbedringsarbeidet er helt nødvendig i alle virksomheter, og Lean er den mest brukte metoden i dette arbeidet, også internasjonalt.

Les mer
  • Klasserom
Lean-spillet - Hvordan jakte forbedringer

Lean-spillet er en engasjerende gruppeaktivitet hvor man med LEGO®-klosser visualiserer arbeidsprosesser og jakter på forbedringer i henhold til Lean-prinsipper.

Les mer
  • Bedriftsinternt
Prosesskartlegging og verdistrømsanalyse (VSA/VSM)

Du lærer verktøy og metoder for prosessoptimalisering ved hjelp av prosesskartlegging og verdistrømsanalyse. Dette kurset holdes på forespørsel og kan skreddersys din bedrift.

Les mer
  • Bedriftsinternt
Tavlemøte

Tavlemøter er selve nerven i Lean. Bedrifter som lykkes med Lean bruker tavlemøter aktivt som møteplass for daglig styring, planlegging og oppfølging, nøkkeltall (KPI’er) problemløsning og forbedringer på alle nivåer i bedriften

Les mer

Hva er Lean?

Lean handler om å fokusere på verdiskapende aktiviteter, redusere sløsing og gjøre prosessene mer effektive. Ved å ha fokus på det som skaper verdi for kunden skaper du effektive arbeids- og informasjonsprosesser. Med Lean som tankesett har utallige bedrifter og organisasjoner realisert store gevinster i form av økt produktivitet, bedre kvalitet, bedre leveringspresisjon og bedre HMS-prestasjoner.

Lean er en videreføring av en filosofi som ble industrialisert og satt sammen i japansk bilindustri for over 50 år siden. Mangel på kvalifisert arbeidskraft gjorde det nødvendig å optimalisere arbeidsprosessene, og man begynte å fokusere på de aktivitetene som ga økt kundeverdi. Det ble observert at masseproduksjon resulterte i sløsing med tid, menneskelig innsats, plass, materialer og menneskelig potensiale. Den japanske motvekten til masseproduksjon danner grunnlaget for den filosofien vi i dag kaller Lean.

De siste årene har Lean gjort sitt inntog i servicebedrifter, offentlige kontorer og helsevesen, og er antagelig den mest brukte tilnærmingen til forbedringsprosesser i organisasjoner i dag.

Implementering av Lean kan blant annet gi:

  • Økt lønnsomhet
  • Økt produktivitet
  • Effektivisering uten fokus på nedbemanning
  • Kontinuerlig læring
  • Større kundetilfredshet
  • Kvalitetssikring i alle ledd
  • Lavere operasjonelle kostnader
  • Forbedret arbeidsforhold for de ansatte
  • Redusert sykefravær
  • Redusert gjennomløpstid
  • Redusert lager